Wat als het niet lukt?

Crowdfunding is een vorm van nieuw organiseren: je probeert iets uit, en onderzoekt zo of er belangstelling voor is. En toch is het niet vrijblijvend, merk ik. Want wat als het niet lukt?

Voor mijn nieuwe project Organiseren in de 21e eeuw ben ik een crowdfunding-actie begonnen. Ik wil de komende maanden op zoek gaan naar nieuwe ideeën voor een nieuwe tijd. Daarvoor wil ik vooraanstaande denkers en doeners interviewen, en nieuwe hippe organisatievormen uittesten, zoals holacracy, agile en sociocratie. Voor deze zoektocht heb ik naast ideeën en suggesties ook geld nodig. Vandaar een crowdfunding.

Experiment

Het interessante van crowdfunding is dat het een vorm van nieuw organiseren is. Het is een experiment: in plaats van uitgebreide businessplannen te schrijven, slinger je een idee of droom de wereld in en onderzoekt zo of er behoefte aan is. Laagdrempelig, en zonder dat je afhankelijk bent van een ongeïnteresseerde accountmanager bij een bank. Geld wordt daarmee ook weer veel meer een middel dan een doel op zich. Natuurlijk heb je geld nodig om gave dingen te kunnen ondernemen, maar het gaat uiteindelijk om het idee of de droom.

Zo’n campagne kan bovendien niet mislukken. Ook al lukt het misschien niet om het beoogde kapitaal op te halen (natuurlijk lukt dat!), dan nog heeft de campagne me nu al heel veel interessante ideeën en hartverwarmende reacties opgeleverd. In die zin kun je nu al zeggen dat de campagne geslaagd is, ook al is hij nog lang niet geslaagd.

Fouten

Althans, dat is de theorie. Want ondanks deze geruststellende gedachten merk ik dat ik het spannender vind dan gedacht. Want stel dat het niet lukt? Stel dat het niet lukt om het beoogde kapitaal op te halen?  Heb ik dan gefaald? En wat zal mijn omgeving daar dan van denken?

‘Succes is een standbeeld dat altijd pas achteraf wordt opgericht’

Tijdens lezingen houd ik mijn publiek vaak voor dat fouten niet bestaan. Want wat is een fout, en wie bepaalt dat? Er zijn tal van vergissingen en mislukkingen te noemen die achteraf briljante uitvindingen zijn gebleken, zoals penicilline en post it-briefjes. Het is maar goed dat Alexander Fleming en Spencer Silver deze fouten hebben gemaakt.

Succes

Succes is een standbeeld dat altijd pas achteraf wordt opgericht. En daarachter ligt een slagveld van briljante mislukkingen en glorieuze fouten. Het liefst stoppen we die weg, want ja, wat zullen anderen er wel niet van denken?

Maar niet in dit geval, natuurlijk. Want uiteraard wordt deze crowdfunding campagne een doorslaand succes. Dat zou, ondanks alles, toch wel fijn zijn.

Help je mij niet te falen? Steun me dan op: www.crowdaboutnow.nl/organiseren