Altijd weer die manager

tegenlichtHet programma Tegenlicht besteedde aandacht aan het einde van de manager. Maar organiseren draait helemaal niet om de manager, het gaat om lekker werken en de goede dingen doen.

Hoe doet ‘ie dat toch, die manager? Elke keer als je een serieus debat wilt voeren over het organiseren van werk, dan komt die manager weer om de hoek kijken.

‘Nieuw organiseren, betekent dat het einde van de manager?’ Ja, misschien wel. But who cares! Toegegeven, ik doe er zelf ook aan mee, zoals in een uitzending van het programma Tegenlicht, maar eigenlijk gaat het natuurlijk helemaal niet om die manager. Het gaat om goede zorg, goed onderwijs voor onze kinderen, goed politiewerk.

Als je dat wil bereiken, dan moet je dat goed organiseren. En soms kun je dat het beste doen door het instellen van zelfsturende teams, soms met het versterken van het vakmanschap, en soms, heel soms, zelfs met een paar extra managers. Een bedrijf als Apple bijvoorbeeld is heel hiërarchisch georganiseerd en telt veel managers, maar is toch razend succesvol.

Verantwoordelijkheid

Hiërarchisch organiseren heeft zoals elk systeem voor- en nadelen. Een voordeel van hiërarchie is bijvoorbeeld dat verantwoordelijkheden duidelijk zijn en dat je weet ‘wie waarvan is’.

Het nadeel is dat anderen (‘de werkvloer’) zich minder verantwoordelijk voelen voor het eindresultaat. Ook is een hiërarchisch systeem minder flexibel dan een horizontale organisatie, een handicap in deze snel veranderende tijden.

Dus zullen er in de nabije toekomst minder managers zijn? Ja, natuurlijk. Zo schrapte de gemeente Beuningen een complete managementlaag en ook de nieuwe baas van KLM kondigde aan te zullen snijden in het management.

Is dat erg? Nee, helemaal niet, want we krijgen er betere zorg, beter onderwijs en een betere dienstverlening voor terug. De ambtenaren en inwoners van de gemeente Beuningen en de medewerkers en klanten van KLM kunnen prima zonder al die managers.

Status

Natuurlijk, voor de managers die moeten vertrekken is het even slikken, want ze verliezen hun status, eigen kamer en hoge salaris.

Maar voor de duidelijkheid: de organisatie is er niet voor de managers, die managers zouden er moeten zijn voor de organisatie. En als ze geen toegevoegde waarde (meer) bieden aan die organisatie, dan hebben ze er niks te zoeken en kunnen ze beter andere en nuttiger dingen gaan doen.

Lees meer over het einde van de manager in mijn boek De Laatste Manager.

Deze blog verscheen eerder op nuzakelijk.