Interventies


Je hebt geen controle op hoe de organisatie zich ontwikkelt, maar wel invloed. Je bent als managers of bestuurder een van de spelers in het spel dat we organisatie noemen. Samen met een aantal partners helpt Ben je die invloed aan te wenden en uit te bouwen.

De wereld is complex, zeggen we. En we knikken ernstig. Maar wat betekent dat eigenlijk? Hoe kun je omgaan met de toenemende complexiteit van samenleving en organisatie? Het heeft in elk geval geen zin om te blijven sturen, bijvoorbeeld door middel van regels en beloning. Maar wat dan wel? Moeten we dan maar vertrouwen op de goede wil van professionals en duimen dat het goed gaat?

Een gulden middenweg

Voor zijn boek De Zinmakers ontdekte Ben dat er een middenweg bestaat. Blind vertrouwen is namelijk gewoon dom, maar met een hardnekkig wantrouwen komen we er ook niet. Daarom moeten we de professionaliteit van professionals verder versterken. Bijvoorbeeld door het met elkaar eens te hebben over wat het is om je werk goed te doen. Wat is dat, goed werk? En hoe kun je professionals helpen groeien in dat werk?

De Griekse filosoof Aristoteles noemde dit praktische wijsheid, en daarvoor waren volgens hem drie dingen nodig:

  • weten wat de bedoeling is (telos);
  • ervaring en kunde;
  • een moreel kompas.

Om praktische wijsheid te ontwikkelen, moeten professionals de ruimte hebben om te experimenteren. Ze moeten fouten mogen maken, en daarvan kunnen leren. Ze moeten het gesprek met elkaar voeren over wat die bedoeling is. En ze moeten zich kunnen inleven en verplaatsen in de ander, de patiënt, leerling of klant.

Interventies

Om deze praktische wijsheid in organisaties te versterken, heeft Ben samen met partners een aantal slimme interventies gevonden voor zowel professionals als leidinggevenden. Het zijn geen grote cultuurverandertrajecten, maar eerder kleine, gerichte prikkels die mensen aan het denken en in beweging zetten. Hieronder vind je een aantal voorbeelden. Uiteraard bepalen we vooraf gezamenlijk een richting waarin we zouden willen dat de organisatie zich ontwikkelt, maar dat doen we altijd in kleine stapjes zodat we tussentijds voortdurend kunnen bijsturen.


Wat is dat, je werk goed doen?

 

De laatste jaren wordt er veel gesproken over dé bedoeling. Maar is er wel één bedoeling, of komt die bedoeling tot stand in de interactie tussen mensen? En zouden we het dan niet beter kunnen hebben over de vraag: wat is je werk goed doen?

Help, we veranderen

 

Verandering is van alle tijden, dat wist Heraclitus al. Ook organisaties veranderen voortdurend, en dat is maar goed ook. Maar hoe geef je richting aan die verandering? Of kan dat helemaal niet? Ontdek hoe je stap voor stap de organisatie in beweging krijgt.

Complexiteit: the game

 

Complexiteit is, tja, best ingewikkeld. En toch hebben we er elke dag mee te dealen. Hoe doe je dat? En hoe gaat jouw team om met die toenemende complexiteit? Als je dat wil weten, dan is een complexiteit-game wat voor jou. En tijdens het spel leer je ook nog wat.


Meer weten?

 

Wil je meer weten over de interventies die wij kunnen verzorgen en de ideeën die erachter zitten?